محبوبیت دوباره کنسول های بازی نوستالژیک قدیمی PS1، PS2 و Sega

اخبار و مقالات
۱۷ خرداد ۱۴۰۳
۰

در این مقاله نگاهی به تاریخچه کنسول های بازی خواهیم داشت و دلایل محبوب شدن دوباره این کنسول ها را شرح می دهیم...

نگاهی به کنسول های بازی نوستالژیک در طول تاریخ

شاید تصور کنید PS1 و Sega اولین کنسول های بازی هستند. اما این باور اشتباه است و اولین کنسول بازی های ویدیویی، The Odyssey بوده که در سپتامبر سال ۱۹۷۲ در آمریکای شمالی عرضه شد. پس از آن کنسول های بازی Atari و Nintendo آمدند تا اینکه در سال ۱۹۸۶ کنسول بازی ۸ بیتی Sega Master System به بازار عرضه شد. این پلتفرم یکی از بهترین و جذاب ترین کنسول های تاریخ است و بازی های خاطره انگیزی مانند Street Fighter 2 ، Mortal Komat 3، Sonic و Alf را داشت. سال های بعدی هم کنسول های خوب دیگری همچون Nintendo Super Nintendo، Sega CD و Sega Saturn معرفی شدند تا اینکه در سال ۱۹۹۵، کمپانی سونی کنسول انقلابی Sony Playstation را به بازار عرضه کرد.

بازی های جنجالی زیادی مانند Tekken و Resident Evil با ظهور پلی استیشن کارشان را در دنیای بازی ها آغاز کردند. کنسول بازی پلی استیشن دنیای بازی های سه بعدی را برای همیشه متحول کرد. پس از معرفی و عرضه ی Sony PS1، کنسول های دیگری همچون Sega Dreamcast و Nintendo 64 (N64) معرفی شدند اما هیچ کدام محبوبیت کنسول های سونی را به دست نیاوردند.

موفق ترین کنسول بازی تاریخ، پلی استیشن ۲

موفق ترین کنسول تمام دوران در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. کنسول بازی پلی استیشن ۲ در ابتدا به دلیل CPU قدرتمند و خاصش قادر بود تا واقعی ترین و بهترین گرافیک های آن زمان را ارائه دهد. PS2 با قابلیت‌ DVD-rom خود نسبت به نسخه قبلیش فضا و قابلیت ذخیره‌سازی بیشتری داشت.

داشتن گرافیک و امکانات عالی برای زمان خودش و همچنین بازی های انحصاری پلی استیشن یعنی Mr. Mosquito، Katamara Damacy، Jak & Daxter، Sly Cooper، Ico، Shadow of the Colossus، Tekken Tag و Final Fantasy X-XII موجب شد تا کنسول بازی PS2 اولین انتخاب برای تمام گیمر های جهان شود.

دلایل محبوبیت دوباره کنسول های بازی قدیمی

برخلاف نظر عموم که تصور می کنند که کنسول های بازی نوستالژیک و کنسول های بازی قدیمی از یاد رفته اند، این کنسول های بازی هنوز هم طرفداران خودش را دارد و هم اکنون محبوبیت ویژه ای پیدا کرده اند. گیمر های بسیار زیادی هستند که در عین پایین تر بودن کیفیت گرافیکی ترجیح می دهند با این کنسول های قدیمی بازی کنند. یکی از دلایل مهم آن، سادگی بازی های قدیمی تر است. این کنسول ها بازی هایی دارند که در عین جذابیت بالا، پیچیدگی های بازی های امروزی را ندارند که باعث می شود از بازی کردنشان لذت ببرید. هدف بسیاری از گیمر ها از بازی کردن، این است که به آن ها در بازی خوش بگذرد و بتوانند بدون فکر کردن درباره فریم ریت و وضوح تصویر از بازی ها لذت ببرند. این سادگی و عدم وجود پیچیدگی های زیاد از حد باعث می شود تا بتوانید با خیال راحت تر بازی کنید.

یکی دیگر از دلایل اصلی محبوبیت بالای کنسول های بازی نوستالژیک، قیمت بسیار پایین تر آن هاست. به طور مثال شما می توانید با حدود ۱۰۰ دلار یک کنسول Sega Genesis Mini 2 خریداری کنید. یکی از علت های جالب دیگری که باعث شده گیمر ها به کنسول های قدیمی تر روی بیاورند، آن است که بزرگسال ها دوست دارند فرزندان خود را با کنسول های قدیمی که قبلا داشتند و با آن ها بازی می کردند،‌ آشنا کنند. بسیاری بر این باورند که بازی های امروزی خشونت زیادی دارند و یا محتوای آن ها مناسب سنین پایین تر نیست. بنابراین وقتی می بینند کودکانشان با کنسول های بازی نوستالژیک آشتی کرده اند، خیالشان راحت است که این بازی ها خشونت های بازی های امروزی مانند وارزون را ندارند.

تمایل به بازگشت به سادگی

نوستالژی و میل ذاتی انسان برای بازگشت به زمان های ساده تر تقریباً در هر صنعت سرگرمی وجود دارد. این موضوع در سینما هم رایج است و بسیاری فیلم‌های قدیمی تر را به سینمای امروز ترجیح می دهند. بازی‌های ویدیویی هم از این قاعده مستثنا نبودند و اکنون کنسول‌های بازی قدیمی به بسیاری از خانه ها باز می گردند.

حقیقت آن است که این یک موقعیت برد-برد برای شرکت ها و گیمرهاست و برای همین کمپانی های بزرگ گیمینگ، مخالفتی با این موضوع ندارند. تا زمانی که مردم سرگرم بازی های ویدیویی آن ها هستند و آن را با دوستان و خانواده به اشتراک می گذارند، این موضوع را خوشایند می بینند.

دیدگاه‌ها

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده،
اولین دیدگاه رو شما ثبت کنید.

ورود به فروشگاه